Me like SNÖ!



Visst är det underbart hur snön lyser upp i Skåneland?
Även om denna blåst ställer till det en aning, så finns det inget vackrare än att se snön ligga vit över landskapet. Har stått en stund och tittat ut över Lund och Malmö från våning 10 på blocket. Det ser så fridfullt ut. Dessutom hjälper snön mig i mitt arbete. Det är sant. När jag går mina rundor för att titta till patienterna, behöver jag inte ta med mig en strålkastare för att lysa in i rummen. Snön fixar ett bra ljus, så jag ser om patienten ser ut att ha det bra. Kanoners!!

Självklart vill jag ha vår och värme jag med och självklart är inte vinter guld och gröna skogar. Men jag gillar det. PÅ vintern ska det vara snö. Tänk så många (skånska) barn som knappt sett snö.
Minns ni inte hur det var?
När man vaknade på morgonen, sprang fram till fönstret, såg all snö. Studsade i sina fina moonboots och ut i snön för att åka skidor, pulka, bygga snögubbar/snölyktor och göra snöänglar. Springa ner till närmsta is och åka skridskor. Starta ett snöbollskrig, bygga en snögrotta och mula sin tvilling till han blev så arg och gick hem. Kommer ni inte ihåg hur man lekte tills kölden gjorde dina kinder isande röda och du gick hem och fick varm choklad. Och så fort du tinat upp, var det på det igen?? Kommer ni inte ihåg hur det var att vara barn när snön kom??
Den känslan har jag fortfarande varje gång jag ser snö. Jag vill inget hellre än kasta mig i snön, göra snöänglar, islyktor, åka pulka och skidor. ( och nu förtiden mer än gärna skoter, men lite svårt härnere)
Men jag verkar vara one of a kind. För överallt hör jag bara "usch o fy för vintern". De flesta skriker efter våren och värmen. Men ursäkta, det är början på februari. Våren ska inte komma än och tänk bara på hur mkt ni kommer uppskatta den och varför det?? Jo, för att vi har haft snö och inte lite heller utan massor.

Jag tycker ni gnällisar, ska minnas tillbaka lite, leta efter barnasinnet och njut lite av den snö vi har.
Tänk på att de kunde varit en massa regn och grått och trist istället. Men det kanske ni hellre vill ha? Sen en snöstorm, är kanske inte vad jag heller vill ha men bor man i Skåne får man räkna med det, även om den ställer till med problem även för mig!

Tack Kung Bore för denna vinter. Me like!


Kommentarer
Postat av: Nini Jörgensen

Håller med dig Madde, visst är det skönt med snön istället för regn.

2010-02-03 @ 10:24:10
Postat av: Sofiakonst

Jag håller helt med. Tycker det e hur mysigt som helst. Vi får åka pulka när du blivit bättre i nacken. :D

2010-02-03 @ 19:00:20
Postat av: Maria

Ja du, hade du bott kvar i Umeå så hade temat för blogginlägget kanske sett annorlunda ut. För här svämmar det fullkomligt över med snö. Tur att det är Uffes jobb att skotta ;-)



Kul med flitig uppdatering :-)

2010-02-03 @ 21:17:52
URL: http://lillkrakan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0